تولید شیشه مربایی

تولید شیشه مربایی :به طور کلی شیشه به عنوان یک ماده مات شناخته می شود که می تواند برای تولید محصولات در زمینه هایی مانند معماری و طراحی استفاده شود. شیشه یک ماده شگفت انگیز است و زندگی مدرن بدون آن امکان پذیر نیست. همه ما هر روز به شیشه تکیه می کنیم زیرا خواص شیمیایی منحصر به فرد شیشه خواص برجسته ای دارد.

اگر شیشه را از نظر علمی تعریف کنیم به یک جامد آمورف غیر کریستالی اطلاق می شود که دارای خواص شفاف است و برای اهداف عملی، تکنولوژیکی و تزئینی استفاده می شود.

شیشه شفاف اما غیر قابل نفوذ است. و به عنوان یک سد محافظ در نظر گرفته می شود که در برابر همه چیز از آب و هوا گرفته تا باکتری مقاوم است. شیشه نیز ماده ای است که در تماس با غذا و نوشیدنی کاملا غیر سمی و بی خطر است.

شیشه یک ماده کاملاً بی اثر است. زیرا با محتوا و محیط واکنش نشان نمی دهد بنابراین برای استفاده در علم، جراحی و داروسازی بسیار مناسب است.

بیشتربخوانید: بطری شیشه ای عمده

استفاده عمومی از شیشه مربایی

ظروف شیشه ای – کوزه و کوزه

شیشه تخت – از جمله شیشه ساختمان و وسایل نقلیه

فایبرگلاس – برای تقویت، عایق و فیبر نوری

ظروف شیشه ای خانگی مانند کوزه و لیوان

دکوراسیون داخلی – ویترای، لاکوبل، جداکننده اتاق، شیشه کاری و…

شیشه سودا آهک از ماسه، سنگ آهک و خاکستر سودا ساخته می شود که در طبیعت رایج است. اما تغییر ترکیب شیشه می تواند به خواص دیگری تغییر کند، به عنوان مثال:

انعطاف پذیر – می تواند مانند کاغذ پیچیده شود.

ضد میکروبی – با افزودن نقره به شیشه تکثیر باکتری ها و قارچ ها کاهش می یابد.

محلول در آب – قادر به آزادسازی داروها، مواد مغذی و سایر مواد با سرعت مشخصی است.

پس از قرن ها استفاده شیشه هنوز هم ماده ای برای لعاب و ظروف است. اما امروزه مزایای دیگری از جمله

  • پزشکی ایمپلنت و دندانپزشکی

  • دفع زباله های رادیواکتیو

  • تقطیر آب

همانطور که قابلیت های دستکاری شیمیایی شیشه پیچیده تر می شود. این ماده شگفت انگیز نقش پر رنگ تری در حل بسیاری از مشکلات جامعه در دهه های آینده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: شیشه عسل صادراتی

در میان انواع شیشه، شیشه سیلیکات رایج ترین و پرکاربردترین است. این نوع شیشه بر اساس ترکیب شیمیایی سیلیس است.

این دی اکسید سیلیکون یا کوارتز نیز شناخته می شود. بیشتر سیلیس در ماسه به شکل ماده معدنی به نام کوارتز یافت می شود. در حالی که سیلیس جزء اصلی شیشه است. سایر ترکیبات شیمیایی مانند اکسید سدیم کربنات سدیم و آهک یا اکسید کلسیم اضافه می کنند تا شیشه ای با خواص مطلوب مانند نقطه ذوب و ویسکوزیته مناسب بدست آید. شیشه گرما و الکتریسیته را هدایت نمی کند و با اکثر مواد شیمیایی شناخته شده واکنش نشان نمی دهد.

شیشه چگونه تولید می شود؟

دو روش اصلی برای تولید شیشه وجود دارد. فرآیند شیشه فلوت که شیشه ورق تولید می کند و فرآیند دمیدن شیشه، که بطری ها و ظروف دیگر را تولید می کند.

تولید شیشه فلوت چگونه است؟

شیشه شناور به ورق شیشه ای ساخته شده از مواد مذاب اطلاق می شود که روی سطح فلزی قلع شناور است. ورق های تولید شده به روش شناور دارای سطح صاف و ضخامت یکنواخت هستند. از این نوع شیشه در ساخت شیشه پنجره و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می شود.

شیشه فلوت با 4 مرحله اصلی ساخته می شود:

  • ذوب و پالایش

  • وان قلع

  • پخت

  • برش دادن

هنر شیشه سازی یک هنر باستانی است. این فرآیندی است که طی هزاران سال تکامل یافته است. تکنیک مورد استفاده در این شرکت یکی از قابل اعتمادترین تکنیک ها در فرآیند تولید شیشه فلوت می باشد. طبیعتاً در هر مرحله از تولید شیشه مراحل زیادی و دقت زیادی در نظر گرفته می شود.

از انتخاب انواع و نسبت های مناسب مواد تشکیل دهنده شیشه تا جذب تمامی مواد از نظر علمی برای تولید شیشه. در مقالات زیر به بررسی آن خواهیم پرداخت:

  1. ذوب و پالایش

برای تهیه شیشه شفاف استفاده از مجموعه مناسب از مواد اولیه ضروری است. این مواد شامل ماسه سیلیس (sio2)، اکسید سدیم (na2o) از کربنات سدیم، اکسید کلسیم (cao) از سنگ آهک یا دولومیت، دولومیت (mgo) و فلدسپات (al2o3) است که این مواد را به نسبت های مناسب مخلوط کرده و در کوره قرار می دهند. برای انتقال رنگ به لیوان در دمای 1500 درجه سانتیگراد بسوزانید. برخی از اکسیدهای فلزی نیز در این دسته قرار می گیرند.

  1. حمام آب قلع

مواد مذاب از کوره داخل حمام قلع خارج می شود. از سطحی آینه مانند و قلع مذاب ساخته شده بود.

  1. پوشش شیشه ای انعکاسی

پس از این فرآیند، سطح را لعاب می کنند تا سطح شیشه ای بازتابنده ایجاد شود که خانه را خنک نگه می دارد.

  1. پخت

در مرحله بعدی فرآیندی به نام آنیلینگ برای حذف فشار داخلی ایجاد شده در شیشه انجام می شود. این فرآیند به سطح شیشه اجازه می دهد تا از لایه ای عبور کند که هر گونه تنشی را که ایجاد می کند از بین می برد و به تدریج سرد می شود تا سخت شدن نهایی فرم ممکن شود. این کار برش و شکل دادن به شیشه را آسان می کند.

  1. بازرسی

با تکنولوژی پیشرفته و حساس بازرسی بیش از 100 میلیون بازرسی را می توان در کل فرآیند تولید شیشه انجام داد. برای تشخیص حباب های هوا، فشار یا دانه های حل نشده شن این مرحله برای اثبات کیفیت شکل نهایی شیشه بسیار مهم است.

  1. برش معمولی

در نهایت از فولاد الماس برای برش سطوح شیشه ای مربعی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: جار شیشه ای فانتزی

سخن نهایی

تولید ظروف شیشه ای مربایی که به شیشه سازی نیز معروف است، یک هنر باستانی محسوب می شود. شیشه سازی هنر شکل دادن به شیشه است، ابتدا یک صنعتگر شیشه را گرم می کند و بعد از نرم شدن مواد او همچنین با استفاده از ابزار و دمیدن رگ های زیبایی خلق می کند.

وقتی لیوان از کوره خارج می شود بسیار داغ می شود و سپس شیشه ساز تکه ها را روی نی های خالی قرار می دهد و سعی می کند آنها را به شکل دمیده در بیاورد.ظروف مختلفی مانند لیوان، بطری، بشقاب، کاسه و بسیاری از آنها وجود دارد. بیشتر شیشه قابل بازیافت است و شما می توانید آن را گرم کرده و از ایجاد اشکال جدید و ظروف جدید خودداری کنید.

گروه تولیدی ارتان شیشه

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما